Mergi la conţinutul principal

Ați ajuns la ROMGAZ FUI deoarece contractul de furnizare anterior nu mai era valabil. Puteți întreba furnizorul dvs. anterior care este motivul de încetare a vechiului contract. De obicei, contractele încetează fie prin expirare valabilitate, fie prin reziliere pe motiv de neplată. Iată câteva informații utile despre FUI ROMGAZ:

  • la încetarea contractului de furnizare anterior, pentru a nu se opri alimentarea cu gaze, ați fost transferat automat de către distribuitor în furnizare de ultimă instanță, la ROMGAZ, în baza Ordinului ANRE nr.173/2020; în Anexa nr.2 a acestui ordin, este publicat contractul-cadru de furnizare gaze în regim de ultimă instanță;

  • după preluarea în portofoliul ROMGAZ de Furnizare gaze în regim de Ultimă Instanță vi s-a transmis prin poștă, la adresa locului de consum, o scrisoare, care include informațiile necesare pentru colaborarea noastră;

  • acest tip de furnizare este temporar (12 luni), fără a fi obligatorie semnarea unui contract; un contract-cadru tipizat se poate semna de către părți, dacă este necesar;

  • în perioada temporară de FUI (12 luni), trebuie să încheiați un contract de furnizare gaze cu un furnizor concurențial; pentru a compara ofertele-tip de furnizare gaze naturale disponibile, consultați site-ul ANRE, aici: Comparator Oferte Gaze 

  • până la intrarea în vigoare a unui contract în piața concurențială, trebuie să achitați facturile emise de FUI, care vă asigură consumul de gaze naturale în această perioadă dificilă;

  • puteți renunța oricând la furnizarea în regim de ultimă instanță, prin trimiterea unei  solicitări la adresa de e-mail fui@romgaz.ro; vă vor fi facturate doar cantitățile consumate de dvs. până la momentul încetării colaborării.

 

 

Conform Ordinului ANRE nr. 173/2020, nu este necesară încheierea unui contract FUI pentru clienţii finali cu un consum anual mai mic sau egal cu 28.000 MWh, furnizarea se face cu respectarea contractului-cadru de furnizare a gazelor naturale în regim de UI, prevăzut în Anexa nr. 2 din Ordinul ANRE nr. 173/2020.

Extras din Ordinul nr. 173 din 30 septembrie 2020 pentru aprobarea Regulamentului privind furnizarea de ultimă instanţă a gazelor naturale: 

Art. 25
(1) Furnizarea gazelor naturale în regim de UI este asigurată de către FUI clienţilor preluaţi în baza şi cu respectarea contractului-cadru de furnizare a gazelor naturale în regim de UI, prevăzut în anexa nr. 2 (din Ordinul ANRE nr. 173/2020)

Art. 26
Desfăşurarea activităţii de furnizare a gazelor naturale în regim de UI pentru clienţii preluaţi automat se face cu respectarea contractului-cadru de furnizare a gazelor naturale în regim de UI, astfel:
a) fără a fi necesară existenţa unui contract încheiat cu FUI, pentru clienţii finali cu un consum anual mai mic sau egal cu 28.000 MWh;
b) în baza unui contract de furnizare încheiat cu FUI, pentru clienţii finali cu un consum anual mai mare de 28.000 MWh. În perioada cuprinsă între data preluării clientului final de către FUI şi data încheierii contractului de furnizare între clientul final preluat şi FUI se admite prestarea de către FUI a activităţii de furnizare a gazelor naturale în regim de UI pentru locurile de consum ale clientului final preluat fără existenţa unui contract încheiat cu acesta, cu respectarea contractului-cadru pentru furnizarea gazelor naturale în regim de UI.

Art. 27
Desfăşurarea activităţii de furnizare a gazelor naturale în regim de UI pentru clienţii finali care solicită preluarea de către FUI se face în baza unui contract de furnizare, pe care clienţii finali au obligaţia să îl încheie cu FUI, cu respectarea contractului-cadru de furnizare a gazelor naturale în regim de UI.

 

🔥 FUI: Furnizare în Regim de ultimă instanță gaze naturale

✉️ Email: fui@romgaz.ro

📞 Telefon: 0374 402 540 sau 0374 402 541,0748 700 004 (Luni-Vineri 08:00 – 16:00)

 Fax: 0269846901

  • Căutați ultima factură de consum gaze pe care o aveți (preferabil ultima emisă) și faceți o poză a contorului (să fie vizibile indexul și seria contorului);

  • Contactați furnizorul la care aveți restanțe, prezentați documentele de mai sus și achitați integral consumul de gaze datorat;

  • Dacă dvs. (sau o altă persoană neautorizată) ați rupt sigiliul contorului și ați repornit gazele: solicitați distribuitorului calcularea și încasarea consumului fraudulos de gaze (reconectarea poate fi întârziată dacă distribuitorul constată că indexul actual diferă de index-ul din ultima factură, sau dacă revizia tehnică a instalației nu mai este valabilă);

  • Dacă doriți să semnați un nou contract cu același furnizor de gaze pe care l-ați avut în trecut: consultați informațiile despre oferta: preț, data de intrare în vigoare, perioada contractuală și solicitați furnizorului ales semnarea unui nou contract de furnizare gaze;

  • Totodată, puteți solicita la același furnizor achitarea serviciului de reluare alimentare cu gaze (reconectarea prin furnizorul la care semnați un contract nou, cu livrare pe termen lung, este cea mai rapidă cale de reluare a alimentării cu gaze);

  • Dacă furnizorul ales de dvs. refuză să încheie sau amână încheierea unui nou contract, solicitați în scris un răspuns din partea furnizorului respectiv, privind motivele refuzului sau amânării;

  • După semnarea noului contract cu furnizorul ales, acesta ne va informa de la ce dată intră în vigoare (poate diferi de data ofertei sau a semnării efective a contractului).

Dacă sunteți sigur că nu doriți un contract nou de gaze în piața concurențială și că preferați regimul strict reglementat al furnizării de ultimă instanță (inclusiv termenul de plată de 15 zile și prețul variabil lunar), procedura de reluare a alimentării prin intermediul FUI ROMGAZ are următoarele etape obligatorii:

Pasul 1: Trimiteți următoarele documente într-un singur e-mail la adresa fui@romgaz.ro
  • Poză/copie/document prin care dovediți că ați achitat integral sumele restante (vechiul furnizor trebuie să ne confirme că nu mai aveți datorii, iar termenul maxim posibil pentru confirmare este de 3 zile);
  • Dacă utilizatorul actual al instalației de gaze este persoana fizică - copie a cărții de identitate a dvs. sau a persoanei care vă reprezintă legal (în acest caz atașați și împuternicirea);
  • Dacă utilizatorul actual al instalației de gaze este persoana juridică - copie a certificatului de înregistrare fiscală și Copie a actului de identitate al reprezentantului legal al societății;
  • Dacă aveți contor de gaze montat la locație - cerere pentru reluarea alimentării cu gaze (formular disponibil aici) -;
  • Dacă trebuie montat un contor la locație - cerere montare contor (formular disponibil aici) -;
  • Poza contorului făcută în ziua solicitării, cu indexul și seria dispozitivului;
  • Dacă întreruperea alimentării cu gaze a avut loc în urmă cu mai mult de 6 luni sau dacă dvs. (sau o altă persoană neautorizată) ați rupt sigiliul contorului și ați repornit gazele: este obligatorie dovada recentă a refacerii reviziei tehnice a instalaţiei de utilizare gaze, iar după efectuarea reviziei, trebuie să cereți firmei de instalații să închidă gazul până la reconectarea executată de personalul autorizat al distribuitorului și va trebui să achitați gazele consumate fraudulos în perioada de sistare a gazelor);
  • Număr de telefon și adresă de e-mail de contact (dacă optați pentru trimiterea corespondenței prin poștă/curier, durata procesului poate fi mai mare);

Pasul 2: documentele transmise de dvs. vor fi analizate și validate după cum urmează:

  • Furnizorul anterior la care ați avut restanțe trebuie să ne confirme că nu mai aveți datorii, iar termenul maxim posibil pentru confirmare este de 3 zile;
  • Operatorul de distribuție trebuie să ne confirme că este valabilă ultima verificare/revizie tehnică periodică și că nu ați înregistrat un eventual consum prin re-pornirea neautorizată a gazelor;
  • Dacă dvs. (sau o altă persoană neautorizată) ați rupt sigiliul contorului și ați repornit gazele: solicitați distribuitorului calcularea și încasarea consumului fraudulos de gaze (reconectarea poate fi întârziată dacă distribuitorul constată că indexul actual diferă de index-ul din ultima factură, sau dacă revizia tehnică a instalației nu mai este valabilă);

Pasul 3: achitarea și realizarea serviciului de reluare alimentare cu gaze de către operatorul de distribuție

  • După îndeplinirea pașilor 1 și 2, veți primi prin e-mail factura pentru serviciul de reluare alimentare gaze (obligatorie pentru deplasarea distribuitorului la adresa dvs.); achitați factura în aceeași zi și trimiteți dovada plății prin e-mail la fui@romgaz.ro;
  • Dacă toate condițiile de mai sus sunt îndeplinite, ROMGAZ va solicita distribuitorului să se deplaseze la locație pentru reluarea alimentarii cu gaze (termenul pentru deplasarea echipei în teren este de 24 de ore, iar în cazul remontării contorului, termenul este de 5 zile lucrătoare);
  • În cazul în care contorul de gaze este în interiorul proprietății: distribuitorul vă va contacta telefonic pentru a stabili intervalul orar când se poate interveni la instalația de gaze;
  • Este obligatoriu ca la momentul reluării alimentării cu gaze, să încheiați un proces verbal cu reprezentantul distribuitorului, iar acesta trebuie să includă indexul din momentul reconectării instalației la rețea, index care se va regăsi și în următoarea factură emisă de FUI ROMGAZ;
  • După ce a fost reluată alimentarea cu gaze, distribuitorul anunță ROMGAZ, iar ROMGAZ vă va confirma serviciul de reluare prin e-mail;

Indexul autocitit trebuie trimis în perioada calendaristică alocată, printr-un e-mail, la adresa fui@romgaz.ro, menționând codul locului de consum (CLC) și indexul autocitit. Autocitirea nu se efectuează în prima lună după preluarea în FUI. Începând cu cea de-a doua lună, informațiile necesare (CLC, perioadă alocată transmitere index) pentru autocitire se regăsesc pe factura lunară de consum.

În cazul în care nu știți să citiți contorul de gaze – există mai multe tipuri, unele dispun și de un convertor electronic – vă rugăm să ne contactați pentru îndrumări.

Menționăm că în luna în care distribuitorul vă citește contorul, facturarea se va face în baza acestei măsurări, aceasta fiind prioritară legal.

Prețul final facturat de către ROMGAZ FUI se stabilește lunar, după încheierea lunii de consum, conform art.35 din Ordinul ANRE nr.173/2020. Prețul este plafonat pe perioada valabilității OUG nr.27/2022 și include următoarele componente:

  • prețul de achiziție al gazelor naturale;

  • tarifele reglementate pentru servicii de distribuție, transport și furnizare gaze naturale;

  • taxe și contribuții (TVA, acciză – după caz).

Factura ROMGAZ nu are deocamdată cod de bare și se poate achita cel mai ușor prin transfer bancar, în oricare din conturile bancare menționate pe factură (folosind aplicația băncii unde aveți contul sau mergând la ghișeele băncilor acceptante).

Clienții FUI au obligația de a achita factura de consum în termen de 15 zile de la data emiterii acesteia. Dacă nu efectuați plata în termen de maximum 5 zile de la scadență, se va emite automat un preaviz de întrerupere și se va stabili termenul de la care se va sista alimentarea cu gaze. Reluarea alimentării se va face numai după achitarea tuturor sumelor restante (inclusiv penalități) și a tarifelor aferente serviciilor de întrerupere și de reluare a alimentării cu gaze naturale.

Factura poate fi achitată utilizând una dintre următoarele metode de plată:

  • transfer bancar (Internet banking sau mobile banking);
  • ordin de plată, la ghișeele băncilor indicate pe factură;
  • mandat poștal.

1. Care sunt furnizorii activi de gaze naturale?

Lista furnizorilor de gaze naturale poate fi consultată pe pagina de internet a ANRE – www.anre.ro

2. Cum pot denunța contractul și să schimb furnizorul de gaze naturale?

În conformitate cu legislația secundară elaborată de ANRE, clientul final are dreptul denunţe unilateral contractul încheiat cu furnizorul său de gaze naturale înainte de ajungerea la termen, cu respectarea condiţiilor contractuale.

Încetarea contractului de furnizare prin denunţare unilaterală de către clientul final nu are niciun efect asupra obligaţiilor decurgând din executarea contractului până la momentul încetării acestuia. De asemenea, furnizorul are obligaţia notifice clientul final cu privire la orice intenţie de modificare a condiţiilor/clauzelor contractuale şi informeze în momentul notificării cu privire la dreptul de a denunţa contractul, în cazul în care clientul final nu acceptă noile condiţii notificate.

În ceea ce privește schimbarea furnizorului de gaze naturale, amintim acest proces este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia. Clientul final are dreptul schimbe furnizorul de gaze naturale ori de câte ori doreşte, fără ca vreunul dintre operatorii economici implicaţi aibă dreptul se opună. În acest scop, clientul final are dreptul să denunţe contractul încheiat cu furnizorul actual.

De asemenea, amintim faptul că schimbarea furnizorului de gaze naturale se va face cu respectarea condiţiilor contractuale și ale Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea platformei online de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale şi pentru contractarea furnizării de energie electrică şi gaze naturale, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 3/2022, cu modificările şi completările ulterioare.

3. Care sunt condițiile generale minime pentru denunțarea contractului în cazul schimbării furnizorului?

Trebuie verificați condițiile contractuale sau puteți adresa furnizorului dvs. pentru clarificare.

4. Am găsit o ofertă mai bună pentru furnizarea gazelor naturale și am decis schimb furnizorul. Cine întreprinde demersurile necesare schimbării?

Pe baza contractului de furnizare a gazelor naturale încheiat cu clientul final, noul furnizor are obligaţia de a întreprinde demersurile în vederea iniţierii şi derulării procesului e schimbare a furnizorului de gaze naturale.

5. La schimbarea furnizorului există vreun risc de deconectare?

Nu, pe durata derulării procesului de schimbare a furnizorului este asigurată continuitatea în alimentarea cu gaze naturale a locului de consum.

6. Care sunt motivele care ar putea să împiedice să schimb furnizorul?

Odată cu liberalizarea pieţelor de energie a fost implementat cadrul legal care permită tuturor clienţilor finali de gaze naturale, indiferent de natura consumului (casnic sau noncasnic), îşi aleagă furnizorul dorit şi încheie cu acesta contracte pentru furnizarea gazelor naturale pentru locul sau locurile sale de consum.

7. Pot schimba furnizorul fără  plătesc penalități?

Toţi clienţii finali de gaze naturale au dreptul îşi schimbe furnizorul, cu respectarea condiţiilor contractuale și ale Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea platformei online de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale şi pentru contractarea furnizării de energie electrică şi gaze naturale, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 3/2022, cu modificările şi completările ulterioare. Procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia.

8. Cât mă costă schimbarea furnizorului?

Procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia.

9. Care este perioada maximă de valabilitate pentru care se poate încheia un contract de furnizare?

Contractul de furnizare a gazelor naturale poate fi încheiat pe perioadă determinată sau nedeterminată.

10. Pe cine putea contacta în cazul în care cred că mi s-au perceput taxe pentru schimbarea furnizorului?

Contactați furnizorul dvs. de gaze naturale. Dacă nu sunteți mulțumit de răspunsul primit, puteți adresa ANRE, accesând pagina de internet www.anre.ro.

Procesul tehnic de schimbarefurnizorului se desfăşoară în 24 de ore prin POSF (posf.ro)

Vă încurajăm comparați și alegeți una dintre ofertele de furnizare gaze din piața concurențială, disponibile pentru consumatori non-casnici pe Platforma Online de Schimbare Furnizor (POSF), gestionată de către reglementatorul pieței (ANRE): https://posf.ro/comparator?comparatorType=gas 

  • Cererea de încheiere a contractului de furnizare gaze naturale;
  • Copie după actul de identitate/certificat de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului al solicitantului/actului de constituire al asociaţiei (în cazul asociaţiilor de proprietari);
  • Actul de identitate reprezentant legal, după caz;
  • Declaraţia pe proprie răspundere privind deținerea spațiului, precum şi faptul nu există litigii locative cu privire la spaţiul pentru care se solicită încheierea contractului;
  • Declaraţie pe propria răspundere privind destinaţia spaţiului care face obiectul locului de consum, precum şi faptul în spaţiul respectiv gazele naturale sunt utilizate numai pentru desfăşurarea activităţilor casnice.

În funcție de particularităţile situaţiei şi actele prezentate, pot fi solicitate documente suplimentare faţă de cele menţionate mai sus.

Standardul de performanță pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale stabilește cerințele minime de calitate pentru furnizarea gazelor și modalitatea de monitorizare și evaluare a performanței furnizorilor.

În cazul în care indicatorii de performanță stabiliți de ANRE prin Standardul de Performanță pentru furnizarea de gaze naturale nu sunt respectați, ai dreptul la compensații din partea noastră.

Acordarea compensațiilor se face în mod automat și se poate realiza:

a) Prin intermediul facturilor, prin compensare, succesiv, începând cu prima factură emisă ulterior şi până la stingerea obligaţiei de plată;

b) Prin plată directă, conform dispoziţiilor contractului de furnizare referitoare la modalitatea de returnare a sumelor către clientul final sau conform modalităţii de plată notificate de către solicitant, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii informaţiilor necesare efectuării plăţii.

Dacă alegi plata directă, te rugăm ne transmiți datele și informațiile necesare plații, în maxim 10 zile lucrătoare.

În cazul în care ești unul dintre clienții care beneficiază de compensații, avem obligația de a te informa cu privire la:

  • valoarea compensației pe care o vei primi;
  • modalitatea de efectuare a plații;
  • dreptul de a opta pentru plata directă în contul tău bancar, fară costuri suplimentare.

Dacă în termen de 10 zile nu primim informațiile solicitate de la tine sau acestea sunt incorecte, vom efectua plata compensației/compensațiilor prin intermediul facturilor.

În cazul în care nu efectuăm plata compensaţiilor, conform prevederilor legislative, sumele datorate de noi sunt majorate cu dobânzi penalizatoare egale cu nivelul dobânzii datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor către bugetul de stat, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu ziua imediat următoare depăşirii nivelului garantat al indicatorului de calitate şi până la data efectuării plăţii compensaţiei datorate inclusiv.

Dacă vrei afli mai multe, consultă Ord 83/2021 privind aprobarea Standardului de performanță pentru activitatea de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale.

În calitate de utilizator de gaze naturale ai obligația de a asigura întreținerea și exploatarea instalației de utilizare a gazelor naturale, de a te asigura de buna funcționare a acesteia și de a respecta condițiile tehnice pentru funcționarea în siguranță a instalației de utilizare a gazelor naturale.

Verificarea tehnică a instalațiilor de utilizare a gazelor naturale se realizează:

  • periodic, la maximum 2 ani;
  • la cererea ta;

Revizia tehnică a instalațiilor de utilizare a gazelor naturale se realizează:

  • periodic, la maximum 10 ani;
  • după întreruperea utilizării instalației de utilizare pentru o perioadă de timp mai mare de 6 luni;
  • după orice eveniment care ar fi putut afecta instalația de utilizare;

Realizarea operațiilor de verificare și de revizie tehnică a instalației de utilizare a gazelor naturale se efectuează exclusiv de către firme autorizate ANRE pentru execuția instalațiilor de utilizare (OE), selectate de către tine, în baza unui contract de prestări servicii.

Lista integrală a firmelor autorizate ANRE poate fi consultată pe pagina de internet a Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), respectiv www.anre.ro.

În situația în care instalația de utilizare a gazelor naturale deservește mai multi clienți finali, verificarea/revizia tehnică se realizează atât pentru instalația individuală de utilizare, cât și pentru instalația comună de utilizare.

În procesul de realizare a verificării/reviziei tehnice, în calitate de utilizator de gaze naturale, ai urmatoarele obligații:

  • Să realizezi verificarea și revizia tehnică periodică a instalațiilor de utilizare până la data scadentă specificată în notificarea primită de la furnizor, cu ajutorul unei firme autorizate ANRE.
  • Să pui la dispoziția firmei autorizate documentația tehnică ce a stat la baza execuției instalației de utilizare;

Dacă nu ai documentația tehnică a instalației de utilizare, poți cere o copie de la distribuitor sau de la firma autorizată care a realizat instalația.

  • Să prezinți firmei autorizate documente din care rezulte au fost efectuate:
    • curățarea și verificarea coșurilor și canalelor de evacuare a gazelor de ardere de către personal specializat, cu maximum 6 luni înainte de data verificării sau reviziei tehnice a instalației de utilizare;
    • verificarea tehnică periodică a aparatelor consumatoare de combustibili gazoși.
  • Să semnezi Fișa de evidență întocmită în urma verificărilor sau reviziei tehnice a instalației de utilizare;
  • Să păstrezi, pe întreaga durată de funcționare a instalației de utilizare:
    • documentația tehnică aferentă instalației de utilizare, cu modificările la zi;
    • instrucțiunile pentru utilizarea gazelor naturale;
    • fișele de evidență aferente tuturor lucrărilor periodice de verificare și/sau de revizie tehnică a instalației de utilizare.

În conformitate cu prevederile legislației în vigoare, drepturile și obligațiile clienţilor finali de gaze naturale sunt următoarele:

Clientul final de gaze naturale are, în principal, următoarele drepturi:

a) îşi aleagă furnizorul şi accepte o ofertă-tip publicată de către acesta sau solicite o ofertă privind condiţiile comerciale şi preţul de furnizare în vederea negocierii directe cu acesta, după caz, ori recurgă la selectarea furnizorului prin procedee specifice de licitaţie/achiziţie publică;

b) încheie cu furnizorul ales contract/contracte de furnizare a gazelor naturale, cu respectarea cerinţelor minime contractuale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;

c) să îşi schimbe tipul de contract, prin trecere de la furnizarea gazelor naturale în regim de ultimă instanţă la furnizarea gazelor naturale în regim concurenţial;

d) i se pună la dispoziţie, în mod gratuit, în formă tipărită sau, dacă solicită astfel, în formă electronică, o copie a contractului de furnizare a gazelor naturale înainte de încheierea sau confirmarea încheierii acestuia, inclusiv în situaţia în care contractul este încheiat prin intermediari;

e) să i se pună la dispoziţie, la încheierea contractului de furnizare a gazelor naturale, datele de contact ale punctului unic de contact al furnizorului şi ale punctului de informare regională/locală cel mai apropiat de respectivul loc de consum;

f) opteze pentru nivelul necesar de încărcare a cartelei, în situaţia în care are instalat la locul de consum un echipament de măsurare cu sistem de preplată cu cartelă;

g) denunţe, în mod gratuit, contractul de furnizare a gazelor naturale în situaţia în care nu acceptă modificările şi/sau completările condiţiilor/clauzelor contractuale, precum şi majorarea preţului/tarifului, notificate de furnizor;

h) solicite furnizorului întreruperea/limitarea/reluarea furnizării gazelor naturale la locul de consum, respectiv prestarea de către operator a activităţii de întrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;

i) să înainteze o plângere furnizorului propriu referitoare la activitatea de furnizare a gazelor naturale desfăşurată de către acesta la locul de consum şi beneficieze de un standard ridicat de soluţionare a plângerilor, conform procedurii-cadru aprobate de ANRE; în cazul în care clientul final nu este mulţumit de soluţia dată plângerii sale sau în cazul în care un eventual litigiu nu este soluţionat pe cale amiabilă, acesta are posibilitatea de a se adresa ANRE, de a apela la alte proceduri extrajudiciare de soluţionare a plângerilor/litigiilor, precum şi de a se adresa instanţei competente;

j) primească penalităţile/compensaţiile suportate de către furnizor/operator pentru nerespectarea nivelurilor minime de calitate, în conformitate cu prevederile standardelor de performanţă aprobate de ANRE;

k) denunţe unilateral contractul de furnizare a gazelor naturale, cu respectarea condiţiilor/clauzelor contractuale, şi îşi schimbe efectiv furnizorul, cu respectarea regulamentului POSF;

l) primească de la furnizor decontul final de lichidare, în termen de maximum 42 de zile calendaristice de la data schimbării furnizorului sau de la data încetării contractului de furnizare a gazelor naturale;

m) solicite furnizorului date privind istoricul de consum aferent locului/locurilor de consum propriu/proprii, pentru o perioadă de până la 24 de luni anterioare solicitării sau pentru perioada scursă de la încheierea contractului de furnizare a gazelor naturale, dacă aceasta din urmă este mai mică; solicitarea clientului final trebuie cuprindă datele de identificare ale acestuia, CLC/adresa locului de consum, perioada pentru care se solicită informaţiile, opţiunea pentru utilizarea/neutilizarea formatului-cadru de prezentare a datelor, prevăzut în anexa la prezentul regulament, şi modalitatea aleasă de client pentru transmiterea datelor solicitate;

n) solicite furnizorului informaţii privind valoarea facturilor emise în ultimele 24 de luni sau pentru perioada scursă de la încheierea contractului de furnizare a gazelor naturale, dacă aceasta din urmă este mai mică;

o) orice alte drepturi prevăzute de Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, de prezentul regulament, de contractele încheiate sau de alte acte normative aplicabile.

(1) Clientul final de gaze naturale nu are dreptul să vândă gazele naturale contractate.

 

Clientul final de gaze naturale are, în principal, următoarele obligaţii:

a) notifice furnizorului orice schimbare a datelor sale de identificare prevăzute în contractul de furnizare a gazelor naturale, în termen de 30 de zile calendaristice de la modificare;

b) să achite integral factura scadentă reprezentând contravaloarea consumului de gaze naturale, în termenul şi în condiţiile prevăzute în contractul de furnizare a gazelor naturale;

c) să achite integral factura scadentă reprezentând contravaloarea consumului de gaze naturale furnizate în regim de ultimă instanţă, în conformitate cu reglementările aprobate de ANRE;

d) achite dobânzile penalizatoare solicitate, după caz, de furnizor pentru întârzierea în efectuarea plăţii facturii reprezentând contravaloarea consumului de gaze naturale, în termenul şi în condiţiile prevăzute în contractul de furnizare a gazelor naturale;

e) să achite furnizorului tariful perceput de operator pentru prestarea activităţii de reluare a alimentării la locul de consum şi constituie o garanţie financiară, dacă este cazul, în vederea reluării furnizării gazelor naturale întrerupte/limitate pentru neachitarea facturii reprezentând contravaloarea consumului de gaze naturale, în termenul prevăzut în contractul de furnizare a gazelor naturale, şi, după caz, a dobânzilor penalizatoare aferente pentru întârziere în efectuarea plăţii;

f) permită accesul reprezentantului operatorului în scopul de a presta activitatea de întrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale la locul de consum, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, ori de a monta, demonta, sigila, întreţine, verifica, înlocui sau citi indexul echipamentului de măsurare, precum şi pentru a întreţine, verifica sau remedia defecţiunile intervenite la instalaţiile aflate în exploatarea operatorului, când acestea se află amplasate pe proprietatea clientului final. Intervalul de timp stabilit de operator pentru efectuarea activităţii se comunică clientului final în vederea acordării accesului. Reprezentantul operatorului are obligaţia prezinte clientului final legitimaţia de serviciu şi comunice motivul pentru care solicită acces pe proprietatea clientului final;

g) nu deterioreze echipamentul de măsurare, sigiliile metrologice şi ale operatorului, precum şi toate celelalte instalaţii aflate în exploatarea operatorului, amplasate pe proprietatea sa;

h) să sesizeze imediat, la numărul de telefon pus la dispoziţie de operator, orice deficienţă pe care o constată în funcţionarea echipamentului de măsurare şi a instalaţiilor aflate în exploatarea operatorului, amplasate pe proprietatea sa, în vederea verificării şi remedierii acesteia, în scopul asigurării parametrilor de siguranţă în alimentarea cu gaze naturale;

i) să achite contravaloarea serviciilor de înlocuire şi verificare metrologică a echipamentului de măsurare, dacă aceste servicii au fost efectuate din culpa clientului final sau ca urmare a unei reclamaţii din partea clientului care s-a dovedit neîntemeiată;

j) achite contravaloarea consumului de gaze naturale recalculat pentru o perioadă anterioară, atunci când se constată funcţionarea defectuoasă a echipamentului de măsurare, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare referitoare la măsurarea gazelor naturale;

k) constituie în favoarea furnizorului, la solicitarea acestuia, o garanţie financiară pentru o perioadă de consum echivalent de maximum un an, în cazul constatării, conform prevederilor legale în vigoare, a unor acţiuni menite denatureze în orice fel indicaţiile echipamentelor de măsurare sau sustragă gaze naturale prin ocolirea echipamentelor de măsurare;

l) întreţină şi exploateze instalaţia industrială/ neindustrială de utilizare a gazelor naturale, în conformitate cu prevederile reglementărilor tehnice specifice aprobate de ANRE; modificarea instalaţiei de utilizare se efectuează numai prin intermediul operatorilor economici autorizaţi de ANRE;

m) asigure efectuarea verificărilor şi reviziilor tehnice ale instalaţiei de utilizare a gazelor naturale, în conformitate cu prevederile procedurii specifice aprobate de ANRE;

n) să asigure remedierea defecţiunilor în funcţionarea instalaţiei de utilizare numai prin intermediul operatorilor economici autorizaţi de ANRE, conform reglementărilor tehnice specifice aprobate de ANRE;

o) folosească exclusiv aparate consumatoare de combustibili gazoşi care respectă cerinţele legislaţiei în vigoare şi efectueze verificarea şi repararea acestora, prin intermediul unor operatori economici autorizaţi de organisme abilitate, în conformitate cu reglementările în vigoare;

p) să îşi asume responsabilitatea financiară pentru plata dezechilibrelor pe care le generează pe piaţa de gaze naturale, în conformitate cu reglementările aprobate de ANRE;

 

q) orice alte obligaţii prevăzute de Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, de prezentul regulament, de contractele încheiate sau de alte acte normative aplicabile.

Contractul de furnizare a gazelor naturale şi toate obligaţiilor părţilor care rezultă din derularea acestuia se supun în totalitate şi sub toate aspectele legislaţiei române în vigoare. În cazul neînţelegerilor apărute la încheierea contractului sau a actelor adiţionale aferente, dacă părţile nu ajung la o înţelegere, acestea se pot adresa Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (A.N.R.E) în vederea declanşării procesului de soluţionare la nivelul acesteia, conform prevederilor Procedurii privind soluţionarea neînţelegerilor apărute la încheierea contractelor în sectorul energiei, aprobată de ANRE.

În cazul disputelor apărute în derularea relaţiilor contractuale, dacă nu ajung la o înţelegere, părţile se pot adresa ANRE în vederea declanşării procesului de soluţionare la nivelul acesteia, conform prevederilor Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea comisiei pentru soluţionarea disputelor pe piaţa angro şi cu amănuntul apărute între participanţii la piaţa de energie electrică şi gaze naturale, aprobat de ANRE.

Pentru orice neînțelegeri privind validitatea contractului de furnizare a gazelor naturale sau rezultate din interpretarea, executarea ori încetarea acestuia se va încerca rezolvarea pe cale amiabilă.

 

Litigiile care decurg din interpretarea și/sau executarea contractului, care nu pot fi rezolvate pe cale amiabilă sau prin intermediul comisiei de soluționare a disputelor, numită prin decizie a președintelui ANRE, vor fi deduse spre soluționare instanței judecătorești competente.

  • Telefonic la numerele: 0374402541, 0374402540, 0748700004 (între orele 8 – 16)
  • E-mail: fui@romgaz.ro
  • Adresa poștală: S.N.G.N. Romgaz S.A., Punct de lucru Tg. Mureș, Str. Plutelor, nr. 2, cod postal 540314.
  • Formularul de înregistrare a plângerii pentru consumatorii finali de energie electrică/gaze naturale poate fi descarcat  aici.

 

Procedura de înregistrare, gestionare și soluționare a reclamațiilor clienților finali privind furnizarea de ultimă instanță a gazelor naturale

 

 

Scop:

Procedura are scopul de a asigura un cadru unitar, simplu și transparent și un standard ridicat de soluționare a reclamațiilor, prin stabilirea etapelor privind preluarea, înregistrarea, analizarea, stabilirea măsurilor și soluționarea reclamațiilor referitoare la activitatea de furnizare de ultimă instanță a gazelor naturale, precum și transmiterea răspunsului către client în termenul legal.

Domeniul de aplicare:

Procedura se aplică Serviciului FUI în vederea soluționării reclamațiilor primite de la clienții finali, în legătură cu:

  • contractarea energiei (gaze naturale);
  • facturarea contravalorii energiei furnizate;
  • ofertarea de preţuri şi tarife;
  • continuitatea în alimentarea cu energie;
  • asigurarea calităţii energiei furnizate;
  • funcţionarea grupurilor de măsurare;
  • schimbarea furnizorului;
  • informarea clienţilor finali în conformitate cu cerinţele legislaţiei în vigoare;
  • modul de rezolvare a plângerilor la adresa furnizorului, formulate de clienţii finali cu privire la nerespectarea legislaţiei în vigoare;
  • prelucarea datelor cu caracter personal, transmiterea acestora către prestatori, către parteneri, exprimarea acordului în ceea ce priveşte prelucrarea acestora de către companie/parteneri.

Documente de referință și conexe:

  • Ordinul ANRE nr 173/2020 pentru aprobarea Regulamentului privind FUI a gazelor naturale, cu modificările și completările ulterioare
  • Ordinul ANRE 83/2021 privind aprobarea Standardului de performanță pentru activitatea de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale, cu modificările și completările ulterioare
  • Ordinul ANRE 16/2015 pentru aprobarea Procedurii-cadru privind obligaţia furnizorilor de energie electrică şi gaze naturale de soluţionare a plângerilor clienților finali

Definiții și abrevieri:

Plângere: orice sesizare, reclamaţie, petiţie sau orice altă formă, definită ca exprimare a insatisfacţiei clienţilor finali, adresată furnizorilor de energie electrică şi gaze naturale, referitor la activităţile prestate de aceştia, la care este aşteptată în mod explicit sau implicit un răspuns sau o rezoluţie.

Reclamaţie: plângerea formulată de către orice persoană fizică sau juridică nemulţumită pentru faptul de a nu i se fi răspuns la o cerere, de a nu i se fi prestat un serviciu sau căreia i s-a prestat un serviciu necorespunzător.

Sesizare: înştiinţare despre un caz care trebuie cercetat, informare.

ANRE Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei

FUI furnizor de ultima instanță

GN – gaze naturale

OR – operator de rețea

Descrierea activității

Modalităţi de intrare a reclamaţiilor/plângerilor/sesizărilor în organizaţie

  • adresa de email fui@romgaz.ro;
  • poștă;
  • telefonic;
  • utilizarea formularului on-line din secțiunea Furnizor De Ultimă Instanță Gaze Naturale de pe site-ul www.romgaz.ro;
  • în scris, la punctul de lucru Tg. Mureș, Str. Plutelor, nr. 2, cod postal 540314. Programul de lucru: Luni Vineri orele 12:00 – 15:30.

Înregistrarea reclamaţiilor/plângerilor/sesizărilor

Plângerile sunt înregistrate în Registrului unic de evidenţă a plângerilor clienţilor finali, în conformitate cu Ordinul 16/2015, fiind evidențiate următoarele informații:

  • numărul și data înregistrării ;
  • modul de preluare;
  • numele/denumirea clientului;
  • tip client (casnic/noncasnic);
  • categorie plângere;
  • obiectul plângerii;
  • persoana desemnată pentru răspuns;
  • termenul legal pentru răspuns;
  • concluziile analizării plângerii;
  • măsurile stabilite;
  • număr și dată răspuns.

FUI este obligat transmit clientului final, imediat după înregistrare, dar nu mai târziu de a doua zi lucrătoare de la data primirii solicitării, numărul și data de înregistrare a solicitării.

În cazul plângerilor adresate în altă limbă decât limba română, acestea trebuie fie însoțite de traducerea legalizată, în caz contrar, nu vor fi luate în considerare.

Analizarea reclamaţiilor/plângerilor/sesizărilor, soluționarea și transmiterea răspunsului către clienți

Serviciul FUI analizează aspectele semnalate, procedează la stabilirea măsurilor, soluționarea acestora și transmiterea răspunsului către clienți.

La primirea unei solicitări care privește domeniul de activitate al OR, serviciul FUI transmite spre analiză operatorului de rețea solicitarea, iar la primirea răspunsului îl transmite către clientul final.

În funcţie de rezultatele analizării plângerii, pot fi întreprinse următoarele acţiuni:

  • dacă plângerea este apreciată ca întemeiată, se procedează la informarea în scris a clientului final, soluţionarea favorabilă a plângerii şi repunerea acestuia în drepturi, conform prevederilor legale;
  • dacă plângerea este apreciată ca neîntemeiată sau nesoluţionabilă, se transmite răspuns în acest sens.

În cazul solicitărilor în care nu sunt menţionate destule date de identificare a locului de consum, se solicită petentului (dacă este posibil) informaţii suplimentare.

Dacă nu este posibilă identificarea petentului sau a locului de consum, solicitarea se clasează.

În cazul reclamaţiilor/sesizărilor iniţiate de către persoane terţe, se solicită prezentarea unei împuterniciri notariale de a reprezenta titularul contractului de furnizare a gazelor naturale, ori documente legalizate ale unor instituţii specializate sau decizii definitive ale instanţelor de judecată care justifice calitatea sa de a iniţia o plângere în numele titularului de contract.

În cazul reclamaţiilor/sesizărilor anonime nu se formulează răspuns în scris, decât în cazul în care petentul este identificat ulterior, sau revine cu o nouă reclamaţie/sesizare prin care solicită în mod expres răspuns în scris.

Răspunsul transmis către petent, face referire la numărul alocat la înregistrarea în Registratura generală Romgaz care a fost comunicat petentului, în urma înregistrării reclamaţiei/sesizării în registratură.

Transmiterea răspunsurilor către petenţi se realizează în termenele stabilite de ANRE, potrivit Standardului de performanţă, de la data înregistrării solicitării, indiferent dacă acestea sunt favorabile sau nefavorabile.

În cazul în care pentru analiza aspectelor semnalate de petent, este nevoie de un termen mai mare faţă de termenele stabilite, se transmite un răspuns intermediar prin care petentul este informat despre stadiul soluţionării solicitării. Noul termen alocat pentru elaborarea răspunsului final trebuie respectat conform standardului de performanţă al serviciului de furnizare.

În situația în care clientul final se consideră nemulțumit de modul de soluționare de către furnizor a plângerii sale, se poate adresa ANRE sau poate apela la alte proceduri extrajudiciare de soluționare a plângerilor, sau instanței judecătorești competente.

Monitorizarea solicitărilor

Monitorizarea procesului de tratare a solicitărilor se face prin intermediul Registrului unic de evidenţă a plângerilor clienţilor finali cu scopul de îmbunătățire a calităţii serviciilor oferite clienţilor și de respectare a termenelor legale.

Flux de lucru

  • Depunere plângere de către client
  • Preluare, înregistrare plângere și comunicare către client a nr. de înregistrare
  • Analiză plângere
  • Formulare răspuns
  • Înregistrare răspuns plângere
  • Transmitere răspuns plângere către client

 

Nume, prenume: Precup Iulia
Funcția: Funcționar superior reclamații și sesizări
Adresa: S.N.G.N. Romgaz S.A., Punct de lucru Tg. Mureș, Str. Plutelor, nr. 2, cod postal 540314
Zi și interval orar: Luni – Vineri orele 12:00 – 15:30.